Dlaczego filtr DPF się zapycha?
Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF (Diesel Particulate Filter), to istotny element układu wydechowego samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych, które powstają w wyniku spalania paliwa. Niestety, z biegiem czasu filtr DPF może ulec zapchaniu, co prowadzi do problemów z osiągami pojazdu i może skutkować kosztownymi naprawami. W niniejszym artykule omówimy przyczyny tego zjawiska oraz możliwości jego rozwiązania.
Czym jest spowodowane zapychanie się filtra DPF?
Zapchanie filtra DPF może być efektem wielu czynników. Jednym z nich jest niewłaściwa eksploatacja pojazdu, czyli np. częste jazdy na krótkich dystansach, podczas których silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury. W takich warunkach proces regeneracji filtra, polegający na spaleniu nagromadzonych cząstek stałych, nie przebiega prawidłowo. Inną przyczyną mogą być problemy z układem wtrysku paliwa, takie jak niesprawne wtryskiwacze czy pompa wtryskowa. Warto również wspomnieć o konieczności przeprowadzania regularnych przeglądów i serwisowania pojazdu, w tym czyszczenia DPF, które może być skuteczną metodą utrzymania filtra w dobrym stanie.
Dodatkowo, niewłaściwa jakość paliwa oraz oleju silnikowego może wpłynąć na zapychanie się filtra DPF. Stosowanie paliw niskiej jakości oraz olejów nieodpowiednich dla danego silnika może prowadzić do zwiększonej emisji cząstek stałych, co przyczynia się do szybszego zapełnienia filtra. Dlatego warto wybierać sprawdzone stacje paliw oraz stosować oleje zgodne ze specyfikacją producenta.
Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?
Objawy zapchania filtra DPF mogą być różne, jednak najbardziej powszechne to spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa oraz problemy z odpalaniem. W niektórych przypadkach może również dojść do zapalenia się kontrolki DPF na desce rozdzielczej, co jest sygnałem, że filtr wymaga natychmiastowej uwagi. Warto dodać, że zaniedbanie problemu z filtrem może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika oraz układu wydechowego, a także do wzrostu emisji szkodliwych substancji.