Po czym poznać, że filtr DPF jest zapchany?

Czysty i sprawny filtr DPF to kluczowy element układu wydechowego każdego nowoczesnego samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Filtr ten ma za zadanie zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych emitowanych przez silnik, dzięki czemu ogranicza się emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Warto wiedzieć, kiedy należy wymienić DPF oraz jakie są objawy jego zapchania, aby uniknąć kosztownych napraw samochodu.

Objawy zapchanego filtra DPF

Pierwszym i najważniejszym objawem zapchanego filtra DPF jest pojawienie się na desce rozdzielczej kontrolki oznaczającej problem z układem cząstek stałych.  Poza kontrolką, istnieje kilka innych symptomów, które mogą świadczyć o problemach z filtrem cząstek stałych. Do najbardziej powszechnych należą: spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa oraz problemy z odpalaniem pojazdu.

Czas na wymianę filtra DPF

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy należy wymienić filtr DPF, gdyż wiele czynników wpływa na jego żywotność. Warto jednak pamiętać, że producenci samochodów zalecają wymianę filtra co 100 000 – 150 000 km przebiegu. Oczywiście, może się zdarzyć, że filtr będzie wymagał wymiany wcześniej, np. w przypadku częstego jazdy na krótkich dystansach, gdy silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury pracy.

Czyszczenie DPF jako alternatywa dla wymiany

Warto zaznaczyć, że w wielu przypadkach zapchanie filtra DPF nie oznacza konieczności jego natychmiastowej wymiany. W pierwszej kolejności warto rozważyć opcję czyszczenia filtra, co może znacznie wydłużyć jego żywotność. Na rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w czyszczeniu filtrów cząstek stałych, które oferują usługi zarówno mechanicznego, jak i chemicznego oczyszczania filtra. Na przykład czyszczenie DPF w Kielcach zapewni Zakład Mechaniki Pojazdowej Damian Misztal.